De opkomst van de straatverlichting

Vandaag de dag vinden we het heel normaal dat onze straten verlicht zijn. Toch was het pas op het einde van de 17e eeuw dat openbare straatverlichting uitgevonden werd. Tot die tijd was het na zonsondergang helemaal donker in de stad en dit was natuurlijk de uitgelezen kans voor criminelen om hun slag te slaan.

Fakkels en fakkeldragers

Gewone burgers die ’s avonds nog op pad moesten droegen geïmproviseerde lantaarns of fakkels met zich mee. De rijkere klasse maakte gebruik van lantaarn- of fakkeldragers. Toch moesten deze rijke burgers nog steeds op hun hoede zijn. Deze fakkeldragers hadden immers geen goede reputatie, want velen werkten namelijk samen met doorgewinterde criminelen.

Verlichting vandaag de dag

Je kunt het je waarschijnlijk nauwelijks voorstellen: onverlichte rijtuigen getrokken door paarden die door het donker hun weg moesten vinden. Een heel ander straatbeeld dan vandaag de dag, waar auto’s ’s avonds op goedverlichte wegen kunnen rijden.

Wil je extra licht en veiligheid, dan kun je kiezen voor speciale verlichting dat door het bedrijf Work System op je wagen geïnstalleerd kan worden. Met extra lichten en led strips val je nog beter op in het verkeer en kun je gevaren op de weg tijdig opmerken. Bij dit bedrijf dat gespecialiseerd is in allerhande werksystemen kun je overigens ook alle accessoires en bevestigingen voor extra lichten vinden. Deze systemen zijn beschikbaar voor zowel bedrijfs- als personenwagens.

Straatlantaarns: een Nederlandse uitvinding

Interessant is dat de straatlantaarn een Nederlandse uitvinding is. Het was de Amsterdammer Jan van der Heyden die een straatlantaarn uitvond die werkte op olie. Deze lantaarn was ook voorzien van reflectoren die het schijnsel weerkaatsten. In 1669 werd besloten om in de hoofdstad een volledig netwerk van straatverlichting te installeren. Vanaf dat jaar werden de straten van Amsterdam een stuk veiliger. In navolging van Nederland installeerde ook de Duitse stad Berlijn in 1682 deze straatlantaarns. Het jaar daarop volgde Londen met soortgelijke lantaarns.